В Українському державному університеті залізничного транспорту, у рамках тижня права, 20 квітня 2023 року відбувся останній запланований захід зустріч-бесіда з професором Харківського національного університету внутрішніх справ, доктором юридичних наук, професором Кройтором Володимиром Андрійовичем.
Тема онлайн зустрічі-бесіди: «Проблемні питання захисту особистих і майнових прав осіб, постраждалих від зброїної агресії РФ».
Загальновідомим є факт масштабної немотивованої збройної агресії РФ проти України, цей факт визнанний резолюцією надзвичайної спеціальної сесії Генеральної асамблеї ООН від 02.03.2022 № ES‑11/1 та має преюдиційне значення.
В наслідок військових дій відбувається знищення, пошкодження майна фізичних та юридичних осіб, щоденно кількість зруйнованих та пошкоджених житлових будівель, об’єктів інфраструктури збільшується. Шкода є значною.
Вищевказані обставини роблять проблему захисту особистих і майнових прав осіб, постраждалих від збройної агресії РФ та як складову, проблему відшкодування шкоди, такою, яку негайно треба вирішувати.
Під час зустрічі з д.ю.н., проф. Кройтор В.А., наголосив про важливість питання відшкодування шкоди, вказав, що це питання є складним в Україні, наразі, законодавство є недостатньо сформованим для забезпечення процедури відшкодування шкоди, не має конкретних юридичних підстав і відповідно стандартів доказування.
Хоча, безумовно, держава, значно просунулась у напрацюванні механізму, процедур фіксації пошкоджень та оцінки збитків як складової частини компенсаційного механізму відновлення прав.Триває постійна робота правоохороних органів по збиранню доказів. Відбувається законодавча робота по вдосконаленню цього механізму.
Верховний Суд України висловив правову позицію у справі № 308/9708/19, яка, також, може стати вагомим прецедентом – посилаючись на норми міжнародного права, суд вирішив, що позови до російської держави про відшкодування шкоди, завданої її збройними силами, можуть бути підсудні українським судам, за місцем заподіяння такої шкоди.
Поточний стан законодавства у сфері встановлення правових механізмів захисту майнових та особистих прав для напрацювання алгоритму прийняття рішень базується на нормах таких нормативних актів:
– Конституція України;
–Цивільний кодекс України;
–Кодекс цивільного захисту України;
–Закон України «Про компенсацію за пошкодження та знищення окремих категорій об’єктів нерухомого майна внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України, та Державний реєстр майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією Російської Федерації проти України»;
-Закон України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України»;
-Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо функціонування державної служби та місцевого самоврядування у період дії воєнного стану»;
-Постанова КМУ від 18 грудня 2013 р. № 947 «Про затвердження Порядку надання та визначення розміру грошової допомоги постраждалим від надзвичайних ситуацій та розміру грошової компенсації постраждалим, житлові будинки (квартири) яких зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації»;
-Постанова КМУ від 20 березня 2022 р. № 326 «Про затвердження Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації»;
-Постанова КМУ від 12 квітня 2017 р. № 257 Про затвердження Порядку проведення обстеження прийнятих в експлуатацію об’єктів будівництва»;
-Постанова КМУ від 26 березня 2022 р. № 380 «Про збір, обробку та облік інформації про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації»;
–Постанова КМУ від 19 квітня 2022 р. № 473 «Про затвердження Порядку виконання невідкладних робіт щодо ліквідації наслідків збройної агресії Російської Федерації, пов’язаних із пошкодженням будівель та споруд»;
-Постанова КМУ від 9 грудня 2021 р. № 1301 «Про внесення змін до Порядку надання та визначення розміру грошової допомоги постраждалим від надзвичайних ситуацій та розміру грошової компенсації постраждалим, житлові будинки (квартири) яких зруйновано внаслідок надзвичайної ситуації воєнного характеру, спричиненої збройною агресією Російської Федерації»;
–Постанова КМУ від 29 липня 2022 р. № 879 «Деякі питання фінансування робіт з відновлення зруйнованого майна та інфраструктури».
Законопроєктні ініціативи:
-Проєкт Закону про державну реєстрацію збитків, завданих внаслідок збройної агресії Російської Федерації проти України (реєстраційний номер 7193);
-Проєкт Закону про відшкодування шкоди завданої потерпілому внаслідок збройної агресії Російської Федерації (реєстраційний номер 7385);
-Проєкт Закону про компенсацію за майно, втрачене, пошкоджене та знищене внаслідок збройної агресії Російської Федерації та справедливий розподіл репарацій (реєстраційний номер 7237);
-Проект Закону про захист права власності та інших речових прав осіб, постраждалих внаслідок збройної агресії (реєстраційний номер 5177).
Але, незважаючи на це, робота органів державної влади, судів не забезпечує, в повній мірі, прості та дієві процедури відшкодування шкоди.
Вирішення цієї проблеми неможливо без застосування різних підходів (судового, програмного).
Прийняття нових нормативних актів, у поєднанні з рішеннями міжнародних організацій, укладених міжнародних угод, створить юридичне підгрунття для забезпечення та реалізації дієвого унікального механізму відшкодування шкоди, а як наслідок, відновлення порушених прав.