Науково-дослідна робота кафедри
Науково-дослідна робота кафедри здійснюється галузевою науково-дослідною лабораторією безстикової колії (ГНДЛ-67) у тісній взаємодії з галузевою науково-дослідною лабораторією підрейкових основ і спецзалізобетону (ГНДЛ-6), кафедрами БМКС і БМГ.
Науково-дослідні роботи (НДР) виконуються за кошти державного бюджету, за господарчими договорами, замовниками яких є філії АТ «Укрзалізниця», ТОВ НВП «Корпорація КРТ», КП «Харківський метрополітен», Київський метрополітен тощо.
В теперішній час виконуються такі НДР:
– за кошти державного бюджету – Теоретичні та експериментальні основи створення композиційних матеріалів на основі мінеральних в’яжучих для захисту від електрокорозії і ремонту споруд залізничного транспорту, наук. керівник – проф. А.А.Плугін (№ теми 9/10-2022Б, №ДР 0122U002125)
– за господарчими договорами:
Розроблення ДБН Споруди транспорту. Залізниці колії 1435 мм. Норми проектування (67/3-22)
Перегляд ДБН В.2.3-19:2018 Споруди транспорту. Залізниці колії 1520 мм. Норми проектування (6/7-22)
Проведення експлуатаційних випробувань підрейкових гумових прокладок типу ПРП-4, ПРП-4.К у складі проміжних рейкових скріплень типу КПП-5 та КПП-5.К (67/2-21)
Проведення експлуатаційних випробувань анкерів закладних типу АЗ-2.1 (полегшених) із залізобетонними шпалами СБ 3-0 в складі вузла проміжного рейкового скріплення КПП-5 (67/1-21)
Розробка і внесення змін до ДСТУ Б В.2.6-209:2016 Шпали залізобетонні попередньо напружені для залізниць колії 1520 і 1435 мм. Технічні умови (6/11-20)
Розроблення нормативної документації: «Ресурсні елементні кошторисні норми на будівельні роботи. Залізниці» (6/19-19)
Тематикою виконаних останніми роками досліджень були:
2016 – Лабораторні дослідження параметрів елементів проміжного рейкового скріплення типу КПП-5
2014 – Розробка технічних вказівок на використання старопридатних рейок довжиною 12,5 та 25 м в коліях КП «Харківський метрополітен»;
2012 – Розробка вказівок по продовженню терміну служби рейок на коліях КП «Харківський метрополітен»;
2011 – Проведення досліджень процесів формування надінтенсивного бокового зносу рейок та розробка заходів щодо його зниження;Дослідження роботи рейок в умовах КП «Харківській метрополітен» для оцінки можливості підвищення їх експлуатаційного ресурсу;Розробка Технічних вказівок за технологією контактного зварювання рейок з натягом
2010 – Проведення досліджень та визначення термінів експлуатації гумових прокладок в реальних умовах та надання рекомендацій щодо внесення змін до середніх норм витрат матеріалів; Перегляд «Інструктивних вказівок про організацію контролю рейок, ремонту та обслуговування дефектоскопних засобів в колійному господарстві метрополітену»
2008-07 – Проведення досліджень щодо оцінки забезпечення стійкості безстикової колії з довгими рейковими плітями та розробка рекомендацій з утримання плітей безстикової колії та проведення на них ремонтних робіт; Розробка нормативного документу «Вказівки щодо встановлення гарантійного терміну експлуатації колії та споруд після виконання робіт з модернізації колії»;Дослідження напружено-деформованого стану рейкових плітей безстикової колії при сумісній їх роботі зі стрілочними переводами та розробка рекомендацій;Проведення досліджень та розробка рекомендацій із застосування безстикової колії на ділянках зі змішаною підрейковою основою
Науково-дослідна робота кафедри здійснюється переважно в рамках наукової школи з теорії та методів розрахунків безстикової колії і взаємодії колії та рухомого складу, в тому числі в особливих умовах експлуатації промислових залізниць. Наукова школа заснована Заслуженим діячем науки України, д.т.н., проф. Ангелейком Віктором Івановичем (1908-91). Проф. Ангелейко є автором понад 300 наукових статей, монографій, 7 підручників, декількох статей Української енциклопедії, підготував 31 кандидата технічних наук. Під його керівництвом розпочато наукові дослідження, більшість яких є актуальними і продовжуються дотепер.
Видатний внесок в наукову діяльність кафедри також зробили: д.т.н., проф. Даренський О.М., який розв’язав важливу науково-прикладну проблему підвищення ресурсу роботи залізничних колій незагального користування на основі прогнозування стану системи «екіпаж – рейкова колія», вперше застосувавши для цих умов концепцію дискретної підрейкової основи з нелінійними пружно-дисипативними характеристиками, підготував 5 кандидатів наук; к.т.н, проф. Шраменко В.П., який розвинув теоретичні основи та практичні питання надійності та безпеки експлуатації безстикової колії, підготував 3 кандидатів наук; д.т.н, проф. Старосельський О.О., який започаткував новий напрямок досліджень – електрокорозія залізобетону залізничних споруд та заснував галузеву науково-дослідну лабораторію корозії і захисту від корозії конструкцій і споруд залізниць, підготував 1 кандидата наук.
За результатами досліджень аспірантами та співробітниками кафедри та/або під керівництвом науковців кафедри успішно захищено понад 50 дисертацій, у т.ч.:
Рік | П.і.б. здобувача | Тема дисертації (спеціальність*) | Науковий керівник, консультант |
Дисертації на здобуття наукового ступеня доктора технічних наук | |||
2021 | Борзяк Ольга Сергіївна | Регулювання контактних взаємодій для підвищення стійкості в умовах експлуатації матеріалів на основі мінеральних в’яжучих (05.23.05) | проф. Плугін А.А. |
2012 | Даренський Олександр Миколайович | Наукові основи підвищення ресурсів роботи промислового транспорту на основі прогнозування стану системи “екіпаж – рейкова колія” (05.22.12) | проф. Чихладзе Е.Д. |
2005 | Плугін Андрій Аркадійович | Довговічність бетону і залізобетону в обводнених спорудах: Колоїдно-хімічні основи (05.23.05) | проф. Бабушкін В.І. |
1984 | Старосельський Олександр Олександрович | Корозія та довговічність залізобетону в умовах електричних впливів (05.23.05) | – |
1954 | Ангелейко Віктор Іванович | Вплив поперечних горизонтальних сил на напруження в рейках (05.22.06) | – |
Дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата технічних наук (доктора філософії) | |||
2022 | Калюжна Олена Вячеславівна | Підвищення ранньої міцності бетону залізобетонних шпал комплексними добавками (PhD, 192) | проф. Плугін А.А. |
2022 | Звєрєва Аліна Сергіївна | Полімермінеральні композити з регульованими деформативними властивостями для основ залізобетонних транспортних споруд (05.23.05) | доц. Мірошніченко С.В. |
2022 | Новіков Володимир Володимирович | Підвищення строку експлуатації рейок в кривих ділянках колії зі скріпленнями роздільного типу (05.22.06) | доц. Скорик О.О. |
2021 | Єфіменко Артем Сергійович | Підвищення водостійкості гіпсових матеріалів поліфракційними мінеральними добавками (05.23.05) | проф. Плугін А.А. |
2021 | Лейбук Ярослав Сергійович | Дослідження впливу інерційних характеристик колії на процеси взаємодії з рухомим складом (05.22.06) | доц. Потапов Д.О. |
2021 | Конєв Віталій Васильович | Електропровідна силікатна композиція для захисту від електрокорозії конструкцій і споруд залізниць (05.23.05) | проф. Плугін А.А. |
2019 | Сафонюк Іван Юрійович | Підвищення ресурсу гідравлічних агрегатів колійних машин шляхом удосконалення електричної очистки олив від води (05.22.20) | доц. Скорик О.О. |
2019 | Бєліков Едуард Анатолійович | Особливості роботи проміжних скріплень типів ТРЕП та ТРЕП-Ш в умовах колій незагального користування (05.22.06) | проф. Даренський О.М. |
2018 | Тулей Юзеф Леонідович | Раціоналізація норм улаштування рейкової колії в кривих малих радіусів для підвищення ресурсів роботи рейок (05.22.06) | проф. Даренський О.М. |
2018 | Малішевська Аліна Сергіївна | Вплив рівня горизонтальних поперечних сил на ресурси роботи рейок в умовах Харківського метрополітену (05.22.06) | проф. Даренський О.М. |
2017 | Коростельов Євген Миколайович | Підвищення ресурсу рейок метрополітену шляхом уповільнення розвитку їх домінуючих дефектів (05.22.06) | доц. Скорик О.О. |
2014 | Бугаєць Наталія Володимирівна | Підвищення несучої здатності рейкошпальної основи залізничних колій незагального користування (05.22.06) | проф. Даренський О.М. |
2013 | Вітольберг Володимир Геннадійович | Прогнозування ресурсу роботи залізобетонних шпал типу СБ 3-0 в умовах залізничних колій незагального користування (05.22.06) | проф. Даренський О.М. |
2013 | Овчинніков Олександр Олександрович | Підвищення ресурсу підрейкових підкладок на криволінійних ділянках залізничної колії метрополітену шляхом застосування пластичного змащення (05.22.06) | проф. Шраменко В.П. |
2013 | Фаст Денис Андрійович | Відновлення експлуатаційних властивостей дерев’яних шпал полімерними матеріалами на залізничних коліях метрополітенів (05.22.06) | проф. Шраменко В.П. |
2012 | Дудін Олексій Аркадійович | Механізм впливу змінного струму витоку й високовольтної напруги на обводнені бетонні, залізобетонні та кам’яні споруди (05.23.05) | проф. Плугін А.А. |
2007 | Потапов Дмитро Олександрович | Подовження термінів служби рейок системним шліфуванням в процесі експлуатаціїі (05.22.06) | проф. Шраменко В.П. |
1999 | Возненко Сергій Іванович | Герметизуючі композиції на основі цементу та КВС для обводнених тунелів (05.23.05) | проф. Плугін А.М. |
1996 | Скорик Олексій Олексійович | Підвищення довговічності залізничної колії метрополітену в умовах електрокорозійних впливів (05.22.06) | проф.Старосельський О.О., проф. Венцель Є.С. |
1990 | Штомпель Анатолій Миколайович | Оцінка зміни стійкості температурно-напруженої колії при напрацюванні тоннажу (05.22.06) | проф. Ангелейко В.І. |
1986 | Шраменко Володимир Павлович | Визначення розрахункових параметрів для процесу заміни рейкових плітей без їх попереднього вивантажування (05.22.06) | проф. Ангелейко В.І. |
1983 | Даренський Олександр Миколайович | Про можливості використання елементів скріплень типу КБ в умовах високої вантажонапруженості (05.22.06) | проф. Ангелейко В.І. |
* Наукові спеціальності:
05.22.06 Залізнична колія
05.22.20 Експлуатація та ремонт засобів транспорту
05.23.05 Будівельні матеріали та вироби
192 Будівництво та цивільна інженерія
Найбільш значущі праці науковців кафедри:
Ангелейко В.І., Дмитрієв В.К., Перцев А.М., Чуб Л.М. Залізнична колія та станції промислових підприємств. Вища школа, Київ, 1988, 320 с.
Ангелейко В.І., Шульга В.Я., Комаров А.А. та інші. Економіка колійного господарства. Транспорт, Москва, 1988. 303 с.
Ангелейко В.І., Перцев А.М., Семенков Г.Г., Яковлев В.Ф. Утримання та ремонт залізничних колій у чорній металургії. Металургія, Москва, 1986, 232 с.
Ангелейко В.І., Дмитрієв В.К., Перцев А.М. Залізнична колія та станції промислових підприємств. Вища школа, Київ, 1984, 96 с.
Даренський О.М. Теоретичні і експериментальні дослідження роботи залізничних колій промислового транспорту. УкрДУЗТ, Харків, 2011.
Старосельський О.О., Дмитрієв І.Б., Сівцов О.П. Бетони з покращеними електроізоляційними властивостями для захисту від корозії. ХИИКС, Харків, 1986
Старосельський О.О., Шмалько В.А., Гвоздєв А.Е. Методи захисту від електрокорозії під впливом блукаючих струмів. ХПІ, Харків, 1980.
Старосельський О.О. Електрокорозія залізобетону. Будівельник, Київ, 1978.
Савенко В.І., Кущенко І.В., Плугін А.А. та ін. Забезпечення корозійної та функціональної стійкості металомістких комплексів і критичної інфраструктури за допомогою інноваційних науковомістких екоресурсозберігаючих технологій. Центр учбової літератури, Київ, 2022.
Савенко В.І., Фіалко Н.М., Плугин А.А. та ін. Екоресурсозберігаючі технології боротьби з корозією, тепловтратами, управління процесами та енергоменеджмент. Центр учбової літератури, Київ, 2019.
Плугін А.А., Костюк Т.О., Прощин О.Ю., Бондаренко Д.О., Плугін О.А., Борзяк О.С., Арутюнов В.А. Гідроізоляційні цементні композити проникної дії. Колегіум, Харків, 2018.
Пушкарьова К.К., Бамбура А.М., Плугін А.А. та ін. Сучасні будівельні матеріали і конструктивні системи для зведення доступного житла та об’єктів інфраструктури. Вік-принт, Київ, 2015.
Пушкарьова К.К., Дворкін Л.Й., Плугін А.А. та ін. Енергоресурсозберігаючі мінеральні в’яжучі речовини та композиційні будівельні матеріали на їх основі. Задруга, Київ, 2014.
Плугін А.М., Плугін А.А., Трикоз Л.В. та ін. Основи теорії твердіння, міцності, руйнування та довговічності портландцементу, бетону та конструкцій з них. У 3-х тт. Наукова думка. Київ, 2012.